Bezoek aan Petra - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Erik Vosmeijer - WaarBenJij.nu Bezoek aan Petra - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Erik Vosmeijer - WaarBenJij.nu

Bezoek aan Petra

Blijf op de hoogte en volg Erik

29 April 2014 | Jordanië, Petra

We hebben vandaag een bezoek gebracht aan Petra. Petra is een stad die uit de rotsen gehakt is. Gesticht door de Nabateërs ongeveer 2000 jaar geleden. De stad is verborgen in de rotsen en te bereiken via een kloof (Siq) van ca 1200 meter. Eeuwen lang is deze plek verborgen geweest en pas in 1812 weer ontdekt.
Het eerste wat je ziet als je aan het einde van de Siq komt is Al Khazneh oftewel het Schathuis. Dit wordt zo genoemd omdat men dacht dat er goud opgeslagen was in een urn die hoog boven de ingang staat. In werkelijkheid was het een graftombe.
Een ander bekend hoogtepunt in Petra is het klooster. Om daar te komen moeten we een wandeling maken waarbij ongeveer 850 traptreden moet worden beklommen. Geen mooie trap met gelijke treden en een leuning, maar treden in allerlei vormen en maten.
Mark ging samen met een andere jongen uit de groep voorop en waren al snel uit zicht. Geen probleem want je kan niet verdwalen. Wij gingen toch iets minder snel. Toen Mark al bijna aan het eind was is hij weer teruggelopen om te kijken waar wij bleven. Samen zijn we toen, met de nodige rust en drinkpauzes naar boven gelopen. Omdat het erg warm (ook volgens de plaatselijk bevolking) was een behoorlijk zware tocht.
De weg terug ging aanmerkelijk makkelijker.
Beneden gekomen hebben we met de groep geluncht.
Na de lunch is Mark op een ezel weer terug naar de ingang van de stad gegaan, en wij lopend.
Na nog wat laatste foto's weer terug naar ons hotel.
Aan het eind van de middag was voor het grootste deel van de groep een bezoek aan de Hamman geboekt.
Eerst een tijdje in een turks stoombad. Nog warmer dan Petra.
Daarna kregen we bakken koud water over ons heen en konden we elkaar ook nat gooien. Vervolgens een scrub met een erg ruw washandje. Tot slot werden we gewassen met zeep en gelijk gemasseerd. Erg lekker na een vermoeiende en hete wandeldag.

Morgen (woensdag) gaan we voor twee dagen en nachten de woestijn in. Daar is uiteraard geen internet. Vrijdag komen we weer in de bewoonde wereld. Tot dan !