Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Erik Vosmeijer - WaarBenJij.nu Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Erik Vosmeijer - WaarBenJij.nu

Yogyakarta

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

18 Juli 2017 | Indonesië, Jogjakarta

Zondag was een erg lange reis dag.
Vijf uur opstaan. Vertrek uit het hotel om 5.30 uur. Eerst drie kwartier met de boot, daarna 5 uur met de bus. 2,5 uur vliegen naar Jakarta, ruim 2 uur overstaptijd en nog een uur vliegen en tenslotte me de bus naar het hotel. Om 22.00 uur op onze hotelkamer Kortom een dag van 17 uur. Het hotel heeft wel de beste wifi die we deze reis zullen treffen.

Maandag hebben we uitgeslapen. Om half elf vertrokken we naar het dorpje Candirejo, vlakbij de Borobudur. We hebben hier een fietstocht in de omgeving gemaakt en een lunch gehad.
Vervolgens een bezoek gebracht aan de Borobudur. Dit is één van de grootste boeddhistische tempels in Zuid-oost Azië. En dat terwijl hier bijna geen Boeddhisten wonen. Java is bijna helemaal islamitisch.
Anders dan tijdens onze reis door Myanmar twee jaar geleden, mochten we hier met onze schoenen aan de tempel beklimmen. Toch een stuk aangenamer dan op blote voeten.

Dinsdag zijn we om half negen begonnen met een tour met becaks. Dit zijn fietstaxi's. Één persoon per becak. We hebben verschillende werkplaatsjes bezocht (zilversmid, batik en wajangpoppen). Daarnaast het paleis van de sultan en een ondergrondse moskee, welk speciaal gebouwd is voor de sultan.
Volgens de gids die ons rondleidde heeft Yogyakarta een autonome status binnen Indonesië en is de sultan (nr 10) hier nog steeds de baas. Omdat het vandaag de verjaardag van de sultan is, waren al zijn soldaten (3000) in het complex aanwezig. Ik schat de gemiddelde leeftijd boven de vijfenzestig. Geen leger om een oorlog mee te winnen.

Vanmiddag, na een uurtje zwemmen voor de jongelui, hebben we de Prambanan bezocht. Dit is de grote hindoeïstische tempel. Een indrukwekkend bouwwerk. Helaas was het bewolkt.

Morgen om zes uur ontbijten en om half zeven vertrekken voor een treinreis van ca 8 uur naar Ennys Guesthouse in Malang. De bus met bagage vertrekt vanavond al om gelijk met ons aan te komen.