Kyuakme en Gokteik viaduct - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Erik Vosmeijer - WaarBenJij.nu Kyuakme en Gokteik viaduct - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Erik Vosmeijer - WaarBenJij.nu

Kyuakme en Gokteik viaduct

Door: Erik en Nicole

Blijf op de hoogte en volg Erik

23 Juli 2015 | Myanmar, Mandalay

Dinsdagavond sliepen we net een uur toen we om half elf gebeld werden door de hotelreceptie met de vraag of we om 3.15 of 3.30 uur gewekt wilden worden.
Grrrrrrr. Dat werd dus moeilijk weer in slaap komen.
Om 4 uur in de bus en om 6 uur vliegen in een oud propeller vliegtuig met erg weinig beenruimte op weg naar Mandalay, een vlucht van 5 kwartier.

Van Mandalay zijn we naar Kyaukme (spreek uit Tjaukmee) gereden. Een mooie rit over het platteland en door de bergen. Gelukkig een ruime bus, want de rit duurde inclusief stops bijna 6 uur. Genoeg tijd om bij te slapen en te kletsen met reisgenoten.

Kyaukme is een klein stadje zonder bijzonderheden. We zijn hier om donderdag een treinreis te maken over een deel van de Birma spoorlijn.

Vanavond met de hele groep uit eten geweest. De prijzen zijn hier zodanig dat we bij de rekening niet gaan kijken wie wat gehad heeft. We verdelen de rekening over het aantal gezinnen. We hebben met 21 man gegeten en gedronken voor net geen € 60,-

Woensdagochtend om half elf vanaf het hotel vertrokken, lopend naar het station. De trein stond gepland voor vertrek om 11 uur. Uiteraard met vertraging zijn we om 11.45 uur vertrokken. We hadden plaatsen in de upperclass coupé. Hier zitten alleen toeristen. Voor de gewone Birmees zal het niet te betalen zijn. Tijdens de reis hebben we veel van het Birmese platteland gezien. Natuurlijk kon Nicole het niet laten ook in de andere coupés rond te kijken. Daar stond een brommer met plastic zakjes vastgebonden, werden bosjes hout vervoerd en grote zakken houtskool. Wij waren blij dat we niet op de houten bankjes daar zaten. Leuk om even rond te kijken, maar minder om 5 uur op te moeten zitten. Het is een smal spoor dat niet erg vlak ligt het schommelt en stuitert de hele rit.

Het hoogtepunt was het passeren van het Gokteik viaduct. Dit was met 102 meter het hoogste spoorwegviaduct ter wereld toen het in 1901 gebouwd werd.

De trein hobbelde in 5 uur naar onze bestemming, Pyin Oo Lwin.

We zitten nu in een prachtig hotel. In dit hotel hebben wij denk ik de mooiste kamer. Met hemelbed en een zitje met lekkere stoelen.
Helaas gaan we hier morgen weer weg.

• 23 Juli 2015 - 19:21

Emilie:

Wel spannend zo'n propellor vliegtuig! Ik ben benieuwd naar de Birma spoorlijn. Heel bijzonder, dat jullie deze zullen zien!