Eersta dagen op Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Erik Vosmeijer - WaarBenJij.nu Eersta dagen op Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Erik Vosmeijer - WaarBenJij.nu

Eersta dagen op Bali

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

26 Juli 2017 | Indonesië, Ubud

Zondag met de pont van Java naar Bali. Het is maar ca 5 kilometer, maar er varen hier 15 veerponten heen en weer. En dat schijnbaar 24 uur per dag.
Onder weg naar Lovina in het noordwesten van Bali, kwamen we langs een tempel waar veel apen leven. Omdat het donkere maan was waren hier heel veel mensen om offers te brengen.
Anders dan Sumatra en Java is Bali niet Islamitisch maar grotendeels Hindoeïstisch.

Na aankomst ben ik eerst naar een kliniek gegaan om naar mijn arm te laten kijken. De röntgenfoto liet zien dat er gelukkig niets gebroken is.

Mark heeft van thuis een bal meegenomen. Dus eind van de middag voetballen op het strand met de plaatselijke bevolking. Spelers met shirt aan tegen ontblote bovenlichamen, gemengd Nederlanders met Indonesiërs.

Maandag zijn we met prachtig weer wezen snorkelen. Mooie vissen gezien maar het koraal is grotendeels afgestorven. Het is overwegend grauw. Er zit weinig kleur meer in.

Dinsdag zijn we naar Ubud gereden. Dit is een zeer toeristisch stadje met heel veel winkeltjes met heel veel dezelfde souvenirs. Wel leuk om door heen te lopen. Het is wel erg druk met auto's en scooters. Lopen gaat veel sneller.
Als je op tripadvisor een restaurant wil uitzoeken geven zij aan dat er 752 eetgelegenheden zijn.

Woensdag heeft de hele groep een tocht gemaakt met mountainbikes. Bijna helemaal downhill. Onderweg een aantal stops gemaakt (typisch balinees huis, een 500 jaar oude boom en natuurlijk bij rijstvelden).
Een balinees huis telt minimaal 4 gebouwen. Een gebouw voor ceremonies, opbaring van overledenen, trouwerijen etc.
Een gebouw voor de ouderen. Een gebouw om in te slapen en een gebouw om n te koken.
Als er iemand overleden is wordt deze 14 dagen opgebaard. De nabestaanden ontvangen dan de andere familie en de mensen uit het dorp. Allen moeten eten en drinken. Dit kost erg veel geld.
Op de dag van de crematie wordt de overledene na een optocht in een houten dier geplaatst waarna dit samen wordt verbrand.

Morgen vertrekken we naar ons laatste hotel in Seminyak. Deze laatste dagen staan helemaal in het teken van luieren.

• 27 Juli 2017 - 09:41

WenG:

Ik denk wel dat jullie weer een hele mooie reis hebben gemaakt. Nu nog wat uitrusten en dan een goede,veilige terugreis. Groetjes.