Danau Toba - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Erik Vosmeijer - WaarBenJij.nu Danau Toba - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Erik Vosmeijer - WaarBenJij.nu

Danau Toba

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

15 Juli 2017 | Indonesië, Samosir

Het Toba meer (Danau Toba) is één van de hoogst gelegen (>900 meter) en diepste (450m) meren ter wereld. Het is in de prehistorie ontstaan door een enkele grote vulkaanuitbarsting. In het midden van het meer ligt het eiland Samosir.

Op vrijdag hebben we een zeer ontspannen boottocht gemaakt op het meer.
we hebben een dorpje (Sigapiton) bezocht waar net een trouwerij ging beginnen in een protestantse kerk. We werden uiteraard uitgenodigd om de plechtigheid in de kerk bij te wonen. We hebben even binnen gekeken, maar zijn toen maar weer snel weg gegaan voordat de plechtigheid begon. We zouden anders, uit goed fatsoen, zeker 2 uur hebben moeten blijven zitten.

De plaatselijke lagere school had geen vakantie. Alle aanwezig kinderen werden in één lokaal gezet om de gasten te verwelkomen. En zoals meestal bij dit soort bezoekjes hebben de kinderen voor ons gezongen. Wij hebben een paar liedjes gezongen (In de maneschijn, Hoofd schouders knie en teen) die verrassend direct beantwoord werden met de Indonesische versies.

Tweede stop was bij een waterval (Binangaloam). Hier hebben we heerlijk gezwommen. Het water was lekker van temperatuur. Alleen onder de waterval was het koud.

Zowel op de heen- als de terugreis was er een lokaal 4 koppig bandje aan boord die de live muziek verzorgde. Meestal is de lokale muziek niet iets waar je lang naar wilt luisteren. Dit klonk echter boven verwachting.

Vandaag is het zaterdag. Wij hebben vandaag in de ochtend met ons drieën een tochtje gemaakt met een betjak (brommer met zijspan) met chauffeur.

Morgen vertrekken we vroeg naar het vliegveld in Medan. We verlaten Sumatra en vliegen via Jakarta (overstappen) naar Yogyakarta op het eiland Java.