Orang Utan - Reisverslag uit Bukit Lewang, Indonesië van Erik Vosmeijer - WaarBenJij.nu Orang Utan - Reisverslag uit Bukit Lewang, Indonesië van Erik Vosmeijer - WaarBenJij.nu

Orang Utan

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

11 Juli 2017 | Indonesië, Bukit Lewang

Wij zijn zondag vertrokken voor 3 weken Indonesië. De eerste week zitten we op Sumatra, de tweede op Java en de laatste week verblijven we op Bali. 27 uur na vertrek uit Gorinchem zijn we in ons eerste hotel aangekomen. Plaatselijk tijd 3 uur 's middags.
Op Sumatra en Java hebben we 5 uur tijdsverschil met Nederland. Op Bali zal dat 6 uur zijn.
De eerste avond gelijk een enorme tropische regenbui meegemaakt. Die echter niet zoals gebruikelijk een uurtje duurde. Het heeft zeker een uur of vijf heel hard geregend.

We zijn nu in een Eco Lodge in Bukit Lawang in het noorden van Sumatra.
De reden waarom wij hier zijn is dat er Orang Utans (zo staat het hier op de borden) gespot kunnen worden. In het regenwoud dat grens aan dit dorpje leven er naar schatting zo'n 40 van deze mensapen. Daarnaast nog meerdere soorten makaken.

We hebben vanochtend een wandeling van 4 uur gemaakt door de jungle om vooral een Orang Utan te zien. Vroeger was dat erg eenvoudig omdat ze op vaste plaatsen gevoerd werden. Daar had je bijna 100% zekerheid om ze te zien. Nu worden ze niet meer gevoerd omdat er genoeg is in de natuur om van te leven.
Wij geloven dit eigenlijk niet. Je ziet aan alles dat het dorp helemaal afhankelijk is van het toerisme. En de toeristen komen voor de grote mensapen. Als de apen uit dit gebied wegtrekken zal er geen toerist meer komen en is er geen toekomst voor het dorp. Hopelijk blijven er nog heel lang Orang Utans in dit gebied.

De wandeling vandaag was behoorlijk pittig. Veel stijgen en dalen op ongelijk paden.
Door de regen van gisteravond waren sommige stuk erg glibberig.
Maar het was helemaal de moeite waard. Naast meerdere kleinere apen hebben we 4 Orang Utans gezien. Van heel dichtbij een heel relaxed mannetje en een moeder met een kleintje. En nog eentje hoog in een boom. Omdat Orang Utans solitair leven zal je nooit een groep aan treffen. Een jong blijft 6 à 7 jaar bij de moeder.

Voldaan en moe kwamen we met enorme blubber schoenen weer terug in de lodge.
Woensdag en donderdag zijn reisdagen. Misschien hebben we vrijdag weer ets te vertellen.

• 11 Juli 2017 - 17:20

Elly:

Leuk weer wat te lezen van wat jullie meemaken. Fijne tijd nog.