Mingun en onderweg naar Monywa - Reisverslag uit Monywa, Myanmar van Erik Vosmeijer - WaarBenJij.nu Mingun en onderweg naar Monywa - Reisverslag uit Monywa, Myanmar van Erik Vosmeijer - WaarBenJij.nu

Mingun en onderweg naar Monywa

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

27 Juli 2015 | Myanmar, Monywa

Vanochtend hebben we een boottocht gemaakt. Vertrek vanaf de Mingunsteiger. Er werd voor ons een loopbrug gemaakt van meerdere planken achter elkaar. De schippers hielden, staand in het water, bamboestokken omhoog die wij als handrail konden gebruiken. Via verschillende boten kwamen wij op de onze. We zaten op het bovendek in luie bamboe stoelen. De bestemming was Mingun. Daar staat een enorme niet afgebouwde stupa (pagode) ze zijn met de bouw begonnen in 1808. Bij een aardbeving in 1839 is het bouwwerk zo beschadigd dat het nooit meer is afgebouwd. Anders was het met voorsprong de grootste geweest in Myanmar. Naast nog een kompleet witte pagode konden we ook een bezoek brengen aan een bejaardenhuis. De oudjes lieten trots de slaapzalen zien. Eentje voor de mannen en eentje voor de vrouwen. Zat je hier als echtpaar dan werd je wel gescheiden (van bed. Eten was wel gezamenlijk)

Er waren veel souvenirverkoopster. Ze waren erg vasthoudend. Het is nu laagseizoen, dus elke klant is er één. Een vrouw heeft bijna een uur achter ons aangelopen om een T -shirt te verkopen. Ze wilde maar niet geloven dat de maat niet goed was.

Met de boot weer terug naar Mandalay en van daaruit naar Monywa. Een provinciestadje waar niets te doen is. We overnachten hier alleen maar.
Onderweg hebben we de grootste staande Buddha gezien, 135 meter hoog.
Er lag nog een hele grote Buddha voor.
Ook een "tuin" gezien met meer dan 3000 zittende Buddha's.
Volgens ons staat meer dan de helft van alle Buddha's in de wereld in Myanmar.

• 27 Juli 2015 - 18:34

G.Prins:

Had dat shirtje toch maar gekocht. Misschien nog eens handig voor Shyra.

• 28 Juli 2015 - 16:41

Emilie:

Ik volg jullie reis deels via google.....even de pagode van Mingun opgezocht. Dat ziet er apart uit! Doet me in de verte denken aan een heuvel in Monument Valley in Amerika.
    Wat akelig, dat je als oud echtpaar bij plaatsing in een bejaardenhuis niet van tafel, maar wel van bed gescheiden wordt...... Je kunt in Nederland mopperen op de ouderenzorg, maar dat is hier iets (!) beter geregeld.