Dagje Mandalay met privé chauffeur - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Erik Vosmeijer - WaarBenJij.nu Dagje Mandalay met privé chauffeur - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Erik Vosmeijer - WaarBenJij.nu

Dagje Mandalay met privé chauffeur

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

25 Juli 2015 | Myanmar, Mandalay

Voor vandaag hebben we een taxi gehuurd voor de hele dag, van 09.00 tot 18.00 uur. Kosten 35.000 kyat (ca € 27). We hebben van Perry een plattegrond gehad waarop de belangrijkste bezienswaardigheden staan aangestreept met daarbij een lijst wat waar is.
Ook hier volgen we onze logistieke inslag, dus is de volgorde die we hanteren ; 's ochtends de ene kant van de stad en 's middags de andere kant.

We beginnen bij een houten tempel op een groot kloostercomplex. En ja hoor, de schoenen en sokken moeten weer uit. Als we terugkomen bij de taxi heeft de chauffeur als twee paar slippers gekocht. Deze gaan makkelijker aan en uit. Voor Erik was de goede maat niet beschikbaar.
Vervolgens even op de Jademarkt geweest. Hier werd vooral jade gekeurd. We hadden gehoopt hier iets moois te kunnen kopen. Niet dus.
De derde stop was een grote pagode met een gouden Buddha. We kwamen hier midden in een ceremonie terecht waar kinderen en jong volwassenen de laatste stap maakten voordat zij het klooster ingaan. Kinderen onder de zes moeten 3 dagen, boven de zes een week. Jong volwassenen minimaal een maand. "Onze groep" was in het geel gekleed. Nicole mocht, als vrouw geen foto maken van de Buddha. Erik en Mark moesten helemaal vooraan op zijn knieën gaan zitten om de foto's te maken.
Toen we onderweg waren naar de volgende locatie, haalden wij "onze" groep weer in,
die onderweg was naar het klooster.

Tijdens de lunch viel het Mark op dat de locale bevolking geen glas bij hun blikje drinken kreeg, maar wij wel.

's Middags nog een paar pagodes (zullen we jullie besparen. Schoenen uit en schoenen weer aan) en Mandalay Hill bezocht. Net voor vier uur stapten wij in de taxi. De chauffeur vond dat wij nog uren te goed hadden en vroeg ons wat we nog wilden zien. Wij wilden nog wel een woonwijk zien waar de gewone Birmees woont. Hierop werden wij uitgenodigd om bij de chauffeur thuis een kijkje te komen nemen.
Hij woonde met vrouw, dochter van 11 en zijn schoonmoeder van 84 in een houten huisje. De vloer van de begane grond bestond uit klinkers. De douche was buiten. Een teil met een plastic "steelpan" waarmee ze water over zich heen gooiden.
Zijn grootste trots was de airco op de slaapkamer boven.
Ze waren blij met hun mooie huis.

Vanavond met bijna de hele groep heerlijk gegeten in een Thais restaurant.

• 25 Juli 2015 - 18:32

Douwe En Florien:

Komen je verwachtingen over Myanmar overeen met wat jullie tot op heden gezien hebben?
    Een beetje gezellige groep? ( staat nog niets over in jullie berichten...) De tempels moeten talrijk en fraai zijn.
    Is het birmese eten vergelijkbaar met thailand of meer vietnam?

Hier waaien we de tent uit vandaag, gelukkig was Arthur net bezig met het dak op zijn carport.. Maar alles blijkt er nog te staan.

Fijne dagen !

• 26 Juli 2015 - 09:03

Henk En Marjon:

klinkt weer interessant. Bedankt voor het delen. Veel plezier!!

• 26 Juli 2015 - 09:59

Erik Vosmeijer:

Hallo Douwe en Florien

Het is een hele leuke groep. De meeste families hebben al heel veel reiservaring. Eten doen we meestal met de groep.
    Birma heeft niet echt een eigen keuken. Ze halen van alle buurlanden wat ze lekker lijkt.
    We zullen weer niet afvallen.
    En als je van tempels houdt moet je echt naar Birma.

• 30 September 2017 - 17:06

Jet:

Hallo,

Ik zou graag in Myanmar willen rondreizen met een auto met privé chauffeur. Dit heb ik ook in India gedaan en is me erg goed bevallen.

Hebben jullie een mailadres van de chauffeur waarmee jullie een dag op stap zijn geweest?

Vriendelijke groet,
    Henriette

• 01 Oktober 2017 - 11:37

Erik:

Helaas Henriette dat hebben we niet.
    We hebben hem toevallig ontmoet.