Derde dag Kaapstad - Robbeneiland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Erik Vosmeijer - WaarBenJij.nu Derde dag Kaapstad - Robbeneiland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Erik Vosmeijer - WaarBenJij.nu

Derde dag Kaapstad - Robbeneiland

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Erik

25 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

We vliegen vanavond pas rond 23.30 uur, dus we hadden vandaag nog tijd om naar Robbeneiland te gaan. We hebben geboekt op de boot van 11.00 uur, dus we konden nu voor het eerst echt uitslapen. (Normaal is "uitslapen" rond 08.00 uur opstaan)

We vertrokken voor een boottochtje van ca. een uur, met stralend weer vanuit de haven van Kaapstad. Dit is een zeer druk bezochte tour en alle vertrektijden van de boten zaten volgeboekt. We hebben dan ook vooraf via internet moeten boeken.
We hebben een indrukwekkende rondleiding gehad over het eiland, gedeeltelijk geleid door iemand die hier 5 jaar gevangen heeft gezeten.
Oorspronkelijk maakte het eiland deel uit van de verdedigingswerken van de Kaapse kust.
Daarna was er nog een lepra kolonie gevestigd. Tenslotte is het natuurlijk een gevangenis geworden, die vooral bekend is omdat Nelson Mandela er 18, van zijn totaal 27 jaar, gevangen heeft gezeten. In de cel waar hij al die tijd heeft gezeten was net ruimte voor een matje met een klein stukje er voor om te lopen (zie foto)

Buiten de politieke gevangenen hebben er ook "normale" gevangenen gezeten.
Het is bijna niet voor te stellen, maar zelfs de hoeveelheid voedsel die de gevangene kregen was afhankelijk van hun huidskleur. Zo kregen kleurlingen en Aziaten meer te eten dan de Bantus (zwarte mensen). Hoewel zij al wel brood kregen. Nelson Mandela heeft er alle jaren dat hij hier zat geen brood gekregen!

Tijdens ons bezoek aan Robbeneiland is het weer omgeslagen. Het waaide behoorlijk en de tafelberg was niet meer te zien door de bewolking. Wat nebben we hier toch vreselijk veel geluk gehad met het weer.

We hebben nog een heerlijk stokbroodje gegeten in de haven en zijn daarna teruggegaan naar het hotel. We hebben onze kamer vandaag aangehouden, zodat we nog even konden douchen en luieren, zodat we vanavond schoon kunnen vertrekken.

Het is een prachtige, gezellige reis geweest, maar we vinden het alle drie ook weer fijn om nu naar huis te gaan.

• 25 Augustus 2014 - 18:00

G. Prins:

Fijn dat jullie zulk mooi weer hebben, want dat maakt alles toch mooier en plezieriger.
    Ik denk dat jullie een heel indrukwekkende reis hebben gemaakt, terwijl jullie door de jaren heen wel wat gewend zijn. Geld voor Mark zeker, want je vader en moeder hadden op die leeftijd nog niet zoveel vlieguren.
    Nu wensen wij jullie nog een heel goede reis, want goed en gezond thuis komen is toch wel heel belangrijk.
    Groeten van ons en alle poesen. Zouden ze jullie nog kennen ? Jawel.

• 25 Augustus 2014 - 21:43

Emilie:

Volgens mij komen jullie weer thuis met vele verhalen! Goede reis!!