Tweede dag Kaapstad - bezoek Township - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Erik Vosmeijer - WaarBenJij.nu Tweede dag Kaapstad - bezoek Township - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Erik Vosmeijer - WaarBenJij.nu

Tweede dag Kaapstad - bezoek Township

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Erik

24 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vanmorgen werden we om 08.00 uur opgehaald om een tour door de townships (sloppenwijken) te gaan maken. Voorafgaand aan de towships zijn we naar de wijk Bo-Kaap geweest. Deze volledig gerestaureerde wijk staat op de monumentenlijst en bestaat uit allemaal gekleurde huisjes, waar vooral afstammelingen van de islamitische slaven uit Batavia wonen.

Daarna zijn we naar de rand van de stad gereden naar braakliggende grond met met enkele resterende kerken. De zwarte bevolking die hier woonde is hier door de apartheidsregering verdreven en alle woningen zijn gesloopt, behalve de kerken. De regering vond dat zwarte mensen niet zo dicht bij de stad mochten wonen! Deze kerken worden nog steeds bezocht door de mensen die ooit in de wijken gewoond hebben. Omdat het vandaag zondag is was dit goed te zien.

Via diverse andere wijken, waar onder andere schapen op straat geslacht werden, zijn we uiteindelijk gestopt in een township. Daar konden we, onder leiding van een andere gids, een korte wandeling maken. Als je door zo'n township loopt krijg je toch een heel ander beeld dan wanneer je er langs rijdt. Het klinkt misschien raar, maar het is niet zo slecht als het er vanaf een afstand uitziet. Er is stroom (dat is ook het enige waar ze voor moeten betalen) en er zijn kranen met drinkwater. Ook zijn er toiletten, die wekelijks worden schoongemaakt door de gemeente. De mensen die in een genummerd huis wonen, wonen er legaal. Deze huizen stonden er al in 1996, toen de hutten geïnventariseerd zijn. De bewoners komen ter zijne tijd in aanmerking voor een Mandela huis. Dit zijn stenen woningen met 2 slaapkamers. Mensen met een inkomen tot 3500 rand (€250) per maand mogen hier gratis wonen. Ook hier betalen ze alleen de elektriciteit. Nadat de mensen naar een Mandela huis verhuisd zijn wordt hun huis in de sloppenwijk gesloopt, om plaats te maken voor de Mandelahuizen.
Mensen die (iets) meer verdienen, moeten er echter uit deze huizen en deze mensen belanden dan vaak weer in de sloppenwijken, maar dan in illegale woningen (huizen met een kruis er op). In de sloppenwijken vindt je dus golfplaten huizen met schotelantenne en auto.

Vanmiddag hebben we nog aan de Waterfront gegeten - een groter verschil met de sloppenwijken kan je bijna niet bedenken, maar ook realiseren we ons dat het de mensen in de bediening waarschijnlijk in een township wonen. We hebben ons aantal souvenirs nog wat opgeschroefd op Greenmarket, of zoals op het bordje staat Groenmarkplein.

We treffen het ontzetten met het weer. Vandaag weer een strakblauwe lucht. Vanaf woensdag geven ze regen op, maar dan zijn we weer thuis (waarschijnlijk ook in de regen).

• 24 Augustus 2014 - 18:06

G.Prins:

Ja als je dit verslag leest en de foto's bekijkt dan hebben wij het nog niet zo slecht.
    Tot de volgende keer. Nr.4