3 nachten jungle - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Erik Vosmeijer - WaarBenJij.nu 3 nachten jungle - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Erik Vosmeijer - WaarBenJij.nu

3 nachten jungle

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

28 Juli 2013 | Ecuador, Baños

Donderdagochtend zijn we uit Papallacta vertrokken richting jungle. De hele dag heeft het geregend. Gelukkig op een reisdag. Het weer kan hier maar zo omslaan van lekker naar regen.
Onderweg moesten we over een brug lopen omdat onze chauffeur er niet met een volle bus overheen durfde. Ook nog een tak van een omgevallen boom moeten afzagen om er langs te kunnen.
Door de regen was de weg erg slecht. Het laatste stuk naar de lodge moest per boot worden afgelegd. Nog steeds in de regen, een tocht van ongeveer 20 minuten.
De Yacuma lodge ligt in het regenwoud. Er is licht maar geen stopcontact in de bungalowtjes.

Vrijdag werd de groep in tweeën gesplitst voor een wandeling door de jungle. Beide groepen deden dezelfde route maar in tegengestelde richting. Mario onze gids bij deze tocht sprak goed Engels en heeft ons veel kunnen vertellen over de jungle. Om een stroompje over te steken heeft hij een "brug" gebouwd van takken. Hij stond tot zijn middel in het water. Wij kwamen droog aan de overkant, al was ik kort vantevoren wel uitgegleden en zat onder de modder. De andere groep heeft onze brug niet nodig gehad omdat het water in 2uur al behoorlijk gezakt was.
Na ruim 3 uur waren we, moe maar voldaan, terug bij de lodge voor de lunch. 'S middags zijn we de rivier overgestoken voor een korte wandeling en hebben we bij de lokale bevolking gezien hoe zij keramiek maken en hebben we een lokaal drankje geproefd.
Bij de lodge mochten we nog proberen om met een blaaspijp een pijl in een houten papegaai te schieten. Viel erg tegen. Van de hele groep was Mark de enige die dit gelukt is. Vreselijk trots dus. En wij ook. Hij heeft daarna nog een paar keer geoefend met Pablo, een medewerker van de lodge die graag Nederlands sprak, en vaak raak geschoten.

Zaterdag zijn we weer gaan varen. Dit keer naar een dierenopvangcentrum. We kregen hier een rondleiding.
Hierna was de mogelijkheid om in een autoband de rivier af te gaan. Mark heeft hier aan mee gedaan.
Op een schaduwrijk plekje hielden we een picknicklunch. We kregen allemaal een dichtgevouwen blad van de bananenboom.
Hier zat een heerlijk rijst gerecht in (met kip) dat verrassend nog warm was ook. Heel erg goed verzorgd. Na terugkomst hebben we chocolademelk gemaakt, te beginnen bij ruwe cacaobonen.
Mark was weer met Pablo pijltjes schieten.
Dag afgesloten met een kampvuur. We hebben twee schitterende dagen gehad met prachtig weer.

Zondagochtend afscheid genomen van Astrid, de Duitse manager, en haar fantastische team. Met de boot weer terug naar de bus. Onvoorstelbaar om te zien hoever het water in twee dagen gedaald was.
Op weg naar Baños onze volgende bestemming.
Onderweg hebben we kort een werkplaats bezocht waar balsahout werd bewerkt. Ook nog een paar watervallen gezien en weer heerlijk gegeten.
In Baños hebben we weer een leuke hosteria met de grootste kamer tot nu toe.
Vanavond met de helft van de groep bij een Italiaans restaurant gegeten.
Morgen gaan wij het stadje verkennen.

• 29 Juli 2013 - 21:01

Joke Timmers:

Hoi Erik, Nicole en Mark,

wees maar blij dat de chauffeur geen gokje heeft gewaagd. Hier afgelopen dagen meer dan 100 doden te betreuren bij ongelukken met trein en bus in Spanje en Italie.
    Het regenwoud deed de eerste dag dus zijn naam eer aan? Maar wel bijzonder dat jullie hierdoor hebben kunnen ervaren hoe al dat water terecht komt in de jungle, en kennelijk ook weer snel wordt 'verwerkt'. Prachtige avonturen weer zeg! Behoorlijk intensieve dagen geweest; heeft iedereen ervan genoten, of is een deel van de groep blij om morgen weer 'gewoon' een stadje te gaan verkennen? Ik hoop trouwens dat jullie hosteria ook een laundry service heeft? Zo langzamerhand lijkt me dat wel aan de orde.
    Die lokale drankjes en gerechtjes, volgens mij is dat nog niet een, twee, drie besteed aan de doorsnee westerling? Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie een Italiaan hebben opgezocht!
    Benieuwd naar Banos-verhalen en foto's!! Veel plezier weer,

Joke

• 31 Juli 2013 - 20:31

Jolanda Horde:

Wat leuk om jullie avonturen te lezen. Op deze manier maken wij ze ook een beetje mee. Ik ben daarom ook wel erg nieuwsgierig naar al jullie foto's, al krijgen we wel een voorproefje bij het verslag. Veel plezier!

groetjes, Jolanda