Indianengemeenschap en Papallacta - Reisverslag uit Papallacta, Ecuador van Erik Vosmeijer - WaarBenJij.nu Indianengemeenschap en Papallacta - Reisverslag uit Papallacta, Ecuador van Erik Vosmeijer - WaarBenJij.nu

Indianengemeenschap en Papallacta

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

24 Juli 2013 | Ecuador, Papallacta

We hebben weer internet en veel te melden

Maandagochtend zijn wij drietjes al vroeg naar de markt in Otavalo gegaan. Heel leuk om te zien hoe zo'n stadje ontwaakt en de markt wordt opgebouwd. Veel ruimte en tijd om foto's te maken. Na het ontbijt zijn we met gids en hele groep terug gegaan en hebben de ochtend op de markt doorgebracht.
Natuurlijk weer dingen gekocht. Ik ben zelf nog even wezen geld pinnen. De komende dagen is daar geen mogelijkheid toe. Het is moeilijk een automaat te vinden waar wij geld kunnen pinnen.

'S middags hebben we verschillende excursies gedaan.
We zijn bij een waterval geweest, een demonstratie weven gehad, een muziekinstrumentenmaker bezocht en nog heerlijk gegeten.

Om ongeveer half vier werden we afgezet bij "onze" indianenfamilie voor twee nachten. Moeder Eline en kinderen en kleinkinderen. Een vader hebben we niet gezien en hoe het gezin precies in elkaar zit zijn we nu nog niet achter. Communiceren was heel moeilijk. Ons Spaans is al heel beperkt en zijn spraken hoofdzakelijk hun eigen indianentaal.
We hadden een eigen, vrijstaand, huisje met badkamer.
Het water in de douche werd in de douchekop verwarmd. Dus elektriciteitsdraadjes liepen gewoon langs de muur. Lekker veilig idee.
3 van de ander families zaten op loop afstand. Dus we hadden toch wel wat te praten.
Dinsdagochtend waren er wat keuzes in activiteiten. De meesten wilden gaan mountainbikes. Wij wilden gaan paardrijden. Alle meiden in de groep wilden dit ook en gingen met ons mee.
Gelukkig hadden de kinderen alle 5 een makkelijk en gehoorzaam paard. De paarden van Nicole en mij waren een stuk moeilijker.
(En mijn ervaring is 1 keertje en 18 jaar geleden).
Het mountainbikes had een slachteroffer gekost. Een reisgenoten is hard gevallen en moest in het ziekenhuis gehecht worden.

'S middags weer met onze buurtgenoten doorgebracht. Mark heeft natuurlijk gevoetbald.
'S avonds weer met onze familie gegeten. Maandag was het maïskoek met popcorn en kip met rijst en groente. Dinsdag was het groentesoep en omelet met rijksten aardappels.

Woensdagochtend iets na achten werden we opgehaald voor de tocht naar onze volgende bestemming Papallacta.
Onderweg hebben we nog ergens koekjes geproefd die speciaal waren voor het gebied. Ook nog een enorme rozenkwekerij bezocht. Voor Ecuador is de export van rozen de op twee na grootste inkomstenbron. De rozenteelt is hier door Nederlanders geïntroduceerd.
Om half drie kwamen we aan in Termas de Papallacta. Dit is een resort met allemaal warmwaterbaden.Dit water komt warm vanaf de vulkaan die hier vlak bij is. De kamers zijn om verschillende kleine baden gebouwd. ook is er een groter bad wat open is voor het publiek. we hebben allemaal een polsbandje om gratis naar binnen te kunnen. het lijkt wel een all-inclusive. Eindelijk konden de kinderen zwemmen.
Helaas vertrekken we morgenochtend om half negen weer. We gaan dan naar het regenwoud voor drie nachten. Daar is er weer geen internet.
Dus tot over een dag of vier.

• 25 Juli 2013 - 07:59

Douwe:

Als zelfs de paarden niet meer gehoorzaam zijn....
    Leuke verhalen en activiteiten zo te lezen terwijl de "achterblijvers" zich in het zweet werken bij de tropische weersomstandigheden in nederland!

Zijn benieuwd naar de foto's

Tot ziens

Douwe

• 25 Juli 2013 - 08:45

Mirjam:

Net of we op jullie schouders meereizen! Heerlijke afleiding tussen het ploeteren door. Het is hier tropisch, maar niet exotisch.
    Maki komt elke avond buurten, Midas heeft het ijs gebroken; kleur zoekt kleur denk ik.

Tot over een paar dagen.

Mirjam

• 25 Juli 2013 - 09:08

De Achterblijvers In Diepenveen:

Hallo daar, kijken met belangstelling naa jullie verhalen.Hier gaat alles goed het was heel warm ,nu iets minder.Tot de volgende verhalen. Gr.de Olde Luu.

• 25 Juli 2013 - 21:38

Florien:

Beste buurtjes,
    Wat is het toch leuk om zo een beetje met jullie mee te reizen.Wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt ,mooi hoor,ben natuurlijk al erg jaloers!
    Wat een mooie foto's al zeg.Wat ziet het er allemaal kleurig uit.Jullie eten dus ook beesten aan het spit. Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen in het regenwoud,veel plezier daar.
    Groetjes van jullie buuf

• 26 Juli 2013 - 00:11

Joke Timmers:

Hoi luitjes,
    kijk, dat bedoelde ik nu: die truien zien er daar leuk uit, op die hangertjes, maar als Mark ermee in z'n klas komt, is dat vast niet cool. Ik zie dat jullie het heerlijke gerecht varkenskop met -poten kunnen maken, of waren de poten net op? Zal je altijd zien. Jammer hoor. Dan maar aan de maiskoeken. Wij gaan naar het Lago Maggiore en ik ben erachter gekomen dat wij ook een armbandje om moeten. De hele vakantie he?! Vreselijk, en we krijgen niet eens eten en drinken. Is bedoeld om de lokale (mannelijke) bevolking bij het zwembad vandaan te houden. Maar funest voor mijn bruiningsproces!
    Dapper zeg om te gaan paardrijden, en dan zo aan het begin van de reis. Hadden jullie niet enorme spierpijn daarna? Het lijkt me toch een belasting voor spieren die je niet dagelijks gebruikt. Die half witte / half bruine was wel erg mooi! En die berg - ontzagwekkend!
    Hoe is de temperatuur daar nu? Ik zie dan weer fleeceachtige jassen en dan weer T-shirtjes, krijg er niet echt zicht op. Hier zeer warm, vochtig en benauwd. Als we in een bos gaan wandelen wanen we ons ook in een tropisch regenwoud... Passen jullie een beetje op met de beesten in het woud? Hopelijk goed naar Freek gekeken en ervan geleerd!

• 26 Juli 2013 - 12:41

Mariette:

Hallo daar,

Wat een leuke avonturen en wat een kleurrijke foto's van de markt, heel herkenbaar! Veel plezier daar nog, wij gaan naar het altijd exotische Medemblik, hebben er heel veel zin in.

Groeten!
    Mariette